lørdag 15. november 2008

Nye land og nye eventyr.. Helt alene :-)

Farvel Nicaragua linda og León vårt gode hjem!
Nå er eventyret vårt i Nicaragua over. Vi har hatt eksamen, pakket våre saker og forlatt landet. I skrivende stund befinner vi oss i Costa Rica på et sted som heter Playa Coco. Det er et lite, rolig strandsted.. veldig rastafari. Vi bor på et rom med 3 andre jenter, 2 danske som har studert i denne byen før og en amerikansk jente som jobber i San Jose som engelsklærer.

Vi kom hit for noen timer siden ved en tilfeldighet. Vi tok buss i fra Managua, ble sluppet av i Liberia. Og satt plutselig i en taxi sammen med en tysk journalist som skulle møte sin kone. Han skulle til Playa Coco, og siden han snakket bedre spansk enn oss, så fulgte vi etter.

Vi bestemte oss for å ta inn på Backpacker Inn. Her bor det masse andre backpackere. Foreløbig er vi de eneste som prater noe særlig, men men.. Vi får nok venner etterhvert. Skal bli vanskelig å erstatte jentene våre fra León, men vi skal gjøre det beste ut av det. Vi hadde egentlig tenkt å reise tidlig om morgenen, gjerne før noen andre hadde stått opp. Men siden det var avskjedsfest dagen før, ble det vanskelig å komme seg avgårde. Og dermed skjedde det som vi hadde lyst å unngå. Mye grining fra vår side. Camilla sine tårekanaler var umulig å stoppe. Og hun syns det er best å la vær å grine for sånne småting.

Så dermed bruker vi denne anledningen til å si; Tusen takk for 3 flotte måneder til alle vi reiste fra uten å si noe. Vi savner dere alle sammen allerede og gleder oss til reunion!!!!

I kveld skal vi prøve byens uteliv, og i morgen er det stranden som venter. Nå har vi 6 dager fri før vi skal skrive en eksamen til. Så er det virkelig ferie i de neste 4 mnd, mas o menos!

Siden vi ikke har så mye å fortelle fra Costa Rica ennå.. kom for noen timer siden.. Eller vi kan si at vi spiste en utrolig god fisk i dag... Så tar vi en liten oppsummering av Nicaragua.

Siden vi skrev sist har vi vært i San Juan Del Sur en gang til, og i Matagalpa. Christin har vært i Grenada og så et par turer til Managua. San Juan Del sur var FANTASTISK! Fy søren altså. Vi bodde på et luksushotell der vi leide oss et hus. Vi skulle feire Anja sin bursdag og det ble gjort med stil. Vi har masse bilder  For det er umulig å beskrive med ord. Finere hotell har jeg aldri vært på. Og de var litt av en kontrast fra helgen før.

Da var vi i Matagalpa på en kaffefarm. Vi ble møtt av kakkelakker i sengen, biller overalt og edderkopper som falt ned fra taket. For oss som er mindre glad i insekter var dette et stort sjokk. Det ble en del drikking den helgen kan man si! Det var av nødvendighet da ingen turde å legge seg.. Vi har vært uenig om helgen skulle kalles Fat Camp eller Bug Camp, da vi heller ikke fikk noe sørlig med mat.. Det var en trist helg. Men vi gjorde gøy ut av det.

Og når solen stod opp var det nydelig likevel. Vi gikk ned til ett fossefall hvor man kunne bade og kose seg, fikk rundtur på farmen og ble angrepet av apebæsj. Da disse apene ikke var så begeistret for at vi kom inn på deres området uten å ære invitert. Men men.. det gikk vekk med vann!

Ellers har vi hatt eksamen, og det gikk relativt greit. Muntlig eksamen på spansk var en prøvelse for alle sine nerver, men vi overlevde! De neste dagene brukte vi på å feste fra oss i Leon. Sammen med de vi studerte med og de lokale som vi har blitt kjent med.

Ellers har det til tider vært litt ekle ting som har skjedd rundt oss. Det har vært valg i Nicaragua hvor de to største partiene utropte seg selv som vinnere begge to. Dette førte til vold. Og i helgen ble vi rådet til å holde oss inne. Det gikk heldigvis relativt rolig for sge i Leon, men i Managua var det værre. Flere menn ble slaktet ned med macheter og det ble skutt mot fokemengder. Mange ble truffet, men det var en stakkars jente på 8 år som ble drept. Slike ting er trist å høre om, og man føler seg maktesløs da det er ingenting vi kan gjøre bortsett fra å vente til det er over.

Vi var i Managua på torsdag. Og da satt det gjenger med menn og gutter kledd som gerilja soldater bare i deres partiers farger. De slo i bakken med macheter og balltre og ventet på bråk. Vi måtte dra tilbake til Leon for å unngå og komme opp i en farlig situasjon. Men nå er det mye roligere der.

En annen skummel og veldig tragisk episode var en buss som gikk fra Leon til Guatemala ble stoppet midt på natten. Alle i bussen ble drept med pistol eller macheter. Bussen ble revet fra hverandre og så tent på. På bussen var det en fra Nederland som var en god venn av en som jobber på Kulturstudiet.. Vi traff han alle sammen bare noen dager før. Det er virkelig uvirkelig å tenke på at slike ting skjer.

Men dette er noe som aldri ville skjedd med oss. Vi befinner oss nå i det tryggeste landet i Mellom – Amerika. Costa Rica er rolig og har lite vold av den slag. Her er det mest ran av turister. Og det skjer overalt. Vi følger rådene fra Norge og tar kun busser på dagen og vi drar kun med TICAbus. Det er det tryggeste! Grunnent til det som skjedde i Guatemala var mest sannsynlig at noen nakotikasmugler trodde det var narkotika på den bussen. Desverre var det feil buss. Og dette var om natten. Og noe som man kaller chicken-buss. Så det er ingen grunn til å være urolig for oss. Vi er forsiktig og fornuftig og bruker penger for å holde oss trygg.

Nå skal vi komme oss i dusjen og prøve å nyte vår første kveld på egen hånd i et helt nytt land! Costa Rica er vårt nye hjem de neste 2 ukene 

Håper alle hjemme har det bra!